Det ser ut til at alle prater om det for tiden, men hva er det? «Inbound marketing er en effektiv og utprøvd digital markedsføringsstrategi som hjelper deg å skape mer trafikk til bedriftens nettsteder og deretter konvertere besøkende til leads, leads til kunder og kunder til entusiastiske ambassadører.» Sier Hubspot. De fire stegene i inbound metodikken er:
1. Tiltrekke – Man benytter flere virkemidler som innhold (websider, artikler, blogg) og sosiale medier for å tiltrekke potensielle kunder til sine nettsteder.
2. Konvertere – Via landingssider med relevante tilbud (e-bøker, rapporter, videoer, mm,) får man besøkende til å legge igjen sin kontaktinformasjon og ”konvertere” til leads.
3. Selge – Målrettet oppfølging av registrerte leads basert på brukerdata. oppfølgingen kan i stor grad automatiseres(i begynnelsen) og er basert på å levere verdifullt innhold. Vi kaller det lead nuturing.
4. Begeistre – Tilby innholdsprodukter som passer kundens interesser. Dette bidrar til å gjøre kunden til en ambassadør for bedriften, som deler og omtaler ditt innhold i sosiale medier.
Så kan man spørre hvorfor skal vi drive med inbound? Svaret er jo ganske enkelt at det er fremtiden, og:
1, Du slipper å jakte på kunden, kunden finner deg.
2, Det koster langt mindre – Hele 60% mindre en tradisjonell outbound markedsføring.
3, Den foregår utelukkende på digitale flater.
4, Det er spennende, og morsomt!
Guy Kawasaki chief evangelist i Canva har sagt noe sånt som at alle med begrenset tankevirksomhet og for stor lommebok driver outbound markedsføring, vi andre kjører innbound!
Inbound er et svært effektivt virkemiddel dersom virksomheten har leadgenerering som viktigste markedsføringsmål. Du har kanskje sett reklamene på nett som lover deg gull og grønne skoger bare du kjøper deres «Salgsmaskin» ? Dette er bare et av mange eksempler på mennesker som prøver å selge deg akkurat det dette innlegget handler om. Du trenger altså ikke bruke penger på teorien bak inbound, den finnes gratis på nett.
Legg gjerne igjen en kommentar